Onze visie

Leerlingen actief betrekken in het volledige proces van zaadje tot lekker en gezond op het bord. Dat is de doelstelling van De Experimententuin-methodiek. Een co-creatief project dat inzet op de thema’s gezonde voeding en duurzaamheid met aandacht voor de meest maatschappelijk kwetsbare kinderen. We ontwikkelen een educatieve methodiek waarmee leerlingen van de derde graad lager onderwijs aan de slag kunnen gaan in de moestuin, koken en onderzoeken (hands-on). We laten hen daarbij reflecteren over gezonde en duurzame voeding (minds-on). De methodiek beoogt om reeds op jonge leeftijd in te spelen op het voedingsgedrag door de voedselvaardigheden bij de leerlingen te verhogen. Dit stelt hen in staat om kritisch te kunnen handelen en na te denken over de impact van voedingskeuzes op de eigen gezondheid en de bredere samenleving. 

Co-creatie

Vanuit de co-hogeschool Odisee willen we verbondenheid en samenwerking creëren met de buurt tussen ouders, scholen en organisaties. De wisselwerking tussen de  opleidingen Lager Onderwijs, Voedings- en dieetkunde en Biomedische Laboratoriumtechnologie zorgt voor interessante en aanvullende insteken. We werken nauw samen met experten uit het onderwijs en preventielandschap.

Voedselvaardigheid

Via dit project willen we de kinderen een waaier aan kennis en vaardigheden aanleren om hen in staat stellen gezonde keuzes te leren maken in het huidig complex voedingssysteem, ook ‘food literacy’ genoemd. Het is de vaardigheid om kritisch te handelen en na te denken over de impact van voedingskeuzes op de eigen gezondheid en de bredere samenleving zoals het milieu.

Outdoor educatie

De moestuin staat centraal in de Experimententuin. De kinderen worden uitgedaagd om op een actieve manier buiten de klasmuren in een uitdagende educatieve omgeving zelf te leren, te ontdekken en te bewegen. Er wordt ingezet op het leren gebruiken van de zintuigen. 

 

Doelgroep

De moestuin creëert een gezonde leeromgeving in de stad waar alle lagere schoolkinderen uit de 3de graad, ook de maatschappelijk kwetsbare kinderen, via de principes van proportioneel universalisme welkom zijn.