De Experimententuin ontstond binnen een Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoeksproject van Odisee Hogeschool. Het project liep van 2021 tot 2023 en had als doel een educatiemethodiek te ontwikkelen die voedselvaardigheden bij leerlingen uit het lager onderwijs versterkt.
Voor de ontwikkeling werd samengewerkt met drie bacheloropleidingen: Lager Onderwijs, Voedings- en Dieetkunde en Biomedische Laboratoriumtechnologie. Leerkrachten, studenten en scholen werden actief betrokken bij het ontwerp, het uittesten en het evalueren van het lesmateriaal.
Dit resulteerde in een educatiemethodiek met seizoensgebonden lesfiches en doe-boxen waarmee scholen op een praktijkgerichte manier aan voedselvaardigheden kunnen werken.
De Experimententuin richtte zich in het begin niet alleen tot scholen, maar ook tot de buurt. Buurtbewoners konden workshops volgen en kennismaken met de moestuin op de Technologiecampus. Gaandeweg verschoof de focus meer naar scholen en leerkrachten. De buurtwerking is niet verdwenen, maar speelt vandaag een kleinere rol. Het zwaartepunt ligt nu op het aanbieden van workshops en lessen aan klassen uit het lager onderwijs.
